Fitness træning

Vi kender alle dilemmaet; jeg vil gerne i form, men hvor skal jeg starte? Du kender måske ikke til så meget fitness træning, så den eneste mulighed du ser er at begynde at løbe. Og løb er fantastisk, men ikke altid det sjoveste valg. Fitness træning byder på meget mere end lange ensformige løbeture. Fitness træning er noget du kan forme helt efter dit ønske og behov.
I dag er vi heldigvis så kreative, at fitness træning er blevet en hobby og leg for mange mennesker – og det kan det også blive for dig!

Hvad er fitness træning?

Helt konkret kommer ordet fitness fra engelsk, og betyder i grov betydning at være egnet til overlevelse. Ordet fitness bliver i internationalt sammenhæng brugt om sundhed. Om kroppen er sund og funktionel. Fitness træning bruges til at opnå den optimale sunde krop. En sund krop er selvfølgelig et subjektivt emne, men kan overordnet ses således:
– En fornuftig form
– Dyrke alsidig form for motion (styrke- og konditionstræning)
– At have en funktionel styrke

Fitness træning kan blandt andet foregå i fitnesscentre, som udbyder alle former for træning af kroppen. Fitnesscentrenes mål er at give klienten/kunden/gæsten en forbedret sundhed og velvære, forbedre en præstation og opnå en flottere fysik.
Mange danskere har taget denne form for motion til sig, og det er efterhånden de færreste, som ikke er eller har været medlem i et fitnesscenter for at opnå en af ovenstående mål.

Hvilke former for fitness kan jeg vælge imellem?

Som ny i fitnessverdenen kan det være svært at finde rundt i alle de forskellige begreber og hold som tilbydes. Det er en god idé at bruge lidt tid og energi på at melde sig ind i et fitnesscenter eller surfe på nettet for at se udvalget. Hold dig endelig ikke tilbage, for du er langt fra den eneste nybegynder som er på udkig efter den rette træningsform. Vi gennemgår her tre muligheder, som tilbyder lidt til enhver smag.

Holdtræning

For at deltage på en holdtrænings time skal man oftest være medlem i et fitnesscenter. Tjek i dit nærområde hvilke fitnesscentre, som er til rådighed. Holdtræning er både effektivt, simpelt og overskueligt for nybegyndere (og garvede fitnessfolk). Der er tilknyttet en uddannet fitness instruktør, som sørger for øvelserne bliver udført korrekt, og samtidig presser dig til det yderste, så du holder motivationen oppe under hele træningen. Hvis man træner alene kan man hurtigt have tendens til ikke at presse sig selv nok, og derfor ikke opnår resultater. Samtidig får man en god social oplevelse ud af det – enten ved at møde nye mennesker eller tage en veninde/kæreste/mor med, som du måske ikke har så meget tid til i hverdagen.
Inde på de fleste fitnesscentres hjemmesider kan man undersøge, hvilke typer af hold som tilbydes. Oftest er holdene bygget, så alle niveauer kan deltage og ellers er det bare at knokle derudaf. Der findes et hold til alle, du kan blandt andet vælge mellem yoga, styrketræning, bodypump, zumba, hold med bold, spinning, pulstræning – og en kombination af alle. Så bare rolig, der er også noget for dig!

Hjemmetræning

Hjemmetræning er en nem, hurtig og populær måde at træne på. Du kan selvfølgelig etablere et helt ‘træningscenter’ derhjemme med alt udstyret, men hvis du ikke lige har plads eller ressourcer, så findes der andre muligheder. På nettet kan man finde vægte, bolde, TRX og andet fitness grej til billige priser, som udgør ganske udmærket hjemmetrænings center. Eller man kan bruge sin egen kropsvægt. Denne mulighed er også for dig, som måske ikke har råd til et fitnessabonnement eller rejser meget. Simple styrke og puls øvelser i et cirkeltræningsprogram kan have god effekt på din fysik og kondition. Hvis du mangler inspiration eller viden omkring hjemmetræning, så kig under vores artikel “Hjemmetræningsprogram”, som kommer med gode råd og tips til en optimal hjemmetræning.

Personlig træner

En personlig træner er en investering, som er en dyrere kategori end ovenstående muligheder. Men her er mulighederne for progression og inspiration større. Ved at købe et forløb eller program hos en personlig træner, får du hjælp fra en uddannet og passioneret person, som ønsker at hjælpe dig i mål på den bedst mulige måde. Priserne varierer meget fra træner til træner og hvor mange personlig træningstimer du ønsker, men det er helt klart en investering, som man ikke vil være foruden, hvis man drømmer om at opnå sit mål. En personlig træner bruger fitness træning på din måde, og skræddersyer programmer og træning så de forløber efter dine krav og behov. Et ekstra plus ved at benytte en personlig træner er motivationen. Her skaber du nogle forpligtelser, både økonomiske og personlige, som motiverer dig til at kæmpe for dit mål.

Fitness træning

Inspiration til effektive træningsmåder

HIIT

HIIT står for ‘high intensity interval training’ eller på dansk høj intensitet interval træning. Det er en meget udbredt træningsmetode, eftersom det hverken kræver mange midler eller lang tid.
HIIT kombineret med andre fysiske aktiviteter såsom styrketræning er en god cocktail, som både forbedre kondition, forebygger sygdomme og gør dig gladere – så det er bare at komme i gang!
HIIT kan benyttes af alle, og det er meget tiltalende for en person som har en presset og travl hverdag. Derudover er HIIT også medvirkende til at øge efterforbrændingen, det vil sige, du forbrænder en del kalorier når du er færdig med træningen.
Kort beskrevet er HIIT træning intensive spurtintervaller, som afbrydes af aktive pauser med lavere intensitet.
Eksempel på HIIT:
Varm op i et par minutter. Spurt i 30 sekunder, pausen består af 2-3 minutter i roligt tempo (cykel, løb, roning osv.), fortsæt herefter med en spurt af 30 sekunder – lav 4-5 spurtintervaller.

Cirkeltræning

Cirkeltræning er en meget udbredt træningsmetode. Den består grundlæggende af omtrent 8-10 øvelser, som opstilles i en “cirkel”. Man udføre en øvelse på tid, holder kort pause og skifter herefter til næste øvelse. En god idé er at veksle mellem styrke- og konditionsøvelser, så man får brugt hele kroppen. Cirkeltræning tilbydes i de fleste centre, men det kan sagtens udføres hjemme i haven eller stuen. Det er en træningsmetode, som ikke behøver tage lang tid og kan udføres uanset hvilket niveau man befinder sig på.
Eksempel på cirkeltræning:
Mavebøjninger, rygbøjninger, burpees, squat, sjipning, dips, stepbænk. Hver øvelse køres i 40 sekunder, hvor pauserne imellem er 20 sekunder. Hvis man er rigtig frisk kører man tre sæt, så man gentager hele rækken af øvelser tre gange – så kommer der sved på panden!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *