Kostplan

Hvad skal jeg spise for at tabe mig? Hvad skal jeg spise for at opbygge muskler? Hvad skal jeg spise for at tage på? En kostplan er en struktureret metode, som kan hjælpe dig frem mod dine mål! 

Hvad er en kostplan? Hvad skal man bruge den til?

En kostplan er til dig, som ønsker bedre kontrol og struktur over dit daglige madindtag. En kostplan kan give dig mere overskud i en travl hverdag og overblik over, hvordan du bedst opnår dine mål. Alle måltider er tilrettelagt, så de skaber de bedste omstændigheder for din udvikling. Afhængigt af hvilket program man vælger giver det brede muligheder for forskellige måltider, så længe de passer ind i dine makro ernæringsstoffer (makroer).
En kostplan er en perfekt mulighed til singlen eller parret, som står og mangler energi og tid til at planlægge ugens måltider, som samtidig med at være sundt også skal være lækkert og indbydende.
En madplan kan laves ud fra individets forudsætninger, så skal du tabe dig, tage på eller bare beholde din nuværende vægt, så er det et optimalt valg.
På internettet kan man finde gode vejledninger og tips, hvis man selv vil kaste sig ud i at lave en kostplan, men der findes også personlige trænere/eksperter/diætister osv. som tilbyder sin ekspertise indenfor området – og er gode at bruge, hvis man ikke selv har overskuddet. Men husk, pris følger ofte med kvaliteten og ikke alle er lige dygtige til at opfylde netop dine krav.

Hvilke principper er der i en kostplan?

En kostplan kan være udformet på mange forskellige måder. Det afhænger af hvilke forventninger du har med dine mål. Man kan købe programmer som inspirerer til en sundere livsstil og kommer med alternativer til din daglige kost. Man kan også få programmer som er skræddersyet dine mål og forudsætninger, det vil sige hvert måltid er tilpasset dig til det ypperste. Man kan herudover købe forløb hos en personlig træner eller diætist, hvis man føler et behov for det.
Planen beskriver enten hvilke makro ernæringsstoffer (makroer) intervaller du ligger på eller giver et konkret vægt på den fødevarer du skal spise. Hvis planen blot oplyser dine makroer skaber det mere frihed og fantasi til måltiderne. Hvis planen oplyser en bestemt fødevarer og vægt skaber det mere struktur – og man skal ikke selv tænke over nye måltider.

Kostplan

Hvad koster en kostplan?

Som nævnt i ovenstående spørgsmål, så kan typen af en kostplan variere. Så afhængigt om du har brug for en “inspirations”-kostplan, et forløb eller noget helt tredje, så stiger prisen efter hvor meget du får med. Umildbart ligger priserne fra 500 kr, men det kan betale sig at købe et program som er tilpasset dine mål og behov i stedet for at vælge et gratis program tilgængeligt på internettet.
Personlige trænere tilbyder ofte en kombination af kost- og træningsprogrammer, som er en rigtig fornuftig og god løsning til nybegynderen eller dig som ikke kommer videre i din proces. Samtidig kan man spare penge, hvis man køber både kost- og træningsprogram på samme tid.

Gode råd – og myter omkring madvaner

1. Frosne grøntsager indeholder ikke ligeså mange vitaminer som friske

Denne myte er falsk. Mange tror, grøntsager mister en masse af deres vitaminer og mineraler når de bliver frosset ned på grund af den manglende friske smag. Det er ikke korrekt. Grøntsagerne bliver nedfrosset lige efter de er høstet, og de vigtige vitaminer og mineraler bliver på den måde bibeholdt. Det betyder næringsindholdet stadig er optimalt. Hvor nogle (friske) frugter og grøntsager bliver høstet inden de er modne – og derfor kan det begrænse nogle af næringsstofferne.

2. At spise morgenmad medvirker til man spiser mindre i løbet af dagen

Det er tildels sandt. Mange går desværre i den tro om, hvis man springer morgenmåltidet over, så vil man tabe sig. Morgenmåltidet er super vigtigt, den sætter gang i forbrændingen efter din nattesøvn og giver energi til at kickstarte din dag. Din koncentrations- og ydeevne er bedre når du har indtaget et sundt og nærende morgenmåltid. Hvis man undgår morgenmaden kan man have tendens til at overspise og spise flere snacks i løbet af dagen – og derfor indtage mere fedt og kalorier end dem som faktisk spiser morgenmad.

3. Frugt i uendelig mængder er usundt

Det er sandt. Selvom frugt indeholder både vitaminer, mineraler og gode næringsstoffer, så er de fyldt med frugtsukker. Frugt i for store mængder kan påvirke dit blodsukker og indeholder flere kalorier end man lige regner med. Det anbefales at spise 600 gr. frugt og grønt om dagen, så hold dig til den tommelfingerregel. Ellers kan man hurtigt komme til at ligge i kalorieoverskud, hvis man tror frugt er sundt i for store mængder.

4. Nødder er usunde på grund af deres fedtindhold

Det er både sandt og falsk. Ligesom med frugten er det ikke sundt at indtage for store mængder nødder. Nødder indeholder en del fedt – dog den gode af slagsen, umættede fedt – som er godt for kroppen i beherskede mængder. Dog er nødder gode som snacks mellem måltiderne. Som regel kan man sige, en håndfuld nødder om dagen er rigeligt.

5. Man skal drikke mindst to liter vand om dagen

Denne myte er falsk. Vandbehovet svinger fra person til person. Hvis man dyrker sport og er meget fysisk aktiv, så er vandbehovet er højere end for en inaktiv person. Nogle mener, man skal drikke tre liter eller mere om dagen, dog skal man passe på med for højt væskeindtag, hvis man ikke dyrker motion eller spiser en saltholdig kost. Man kan ende med vandforgifting. Udskift i stedet alle kalorietunge-drikke med vand og drik når du er tørstig. Så sparer man hurtigt en masse kalorier.

Kostplan og træning

Savner du udvikling i din træning eller ønsker du at tabe dig nogle ekstra kilo, så er kombiner din sunde kost med motion. Udover en positiv fremgang udseendesmæssigt, så skaber du også nogle godt vilkår for din sundhed. Du forebygger flere livsstilssygdomme og bygger nogle gode rammer for et godt velvære. Man behøver ikke træne hårdt og intenst hver dag, men enkelte træningspas om ugen som du finder sjove er nok til at ændre ens livsstil. Gå nogle ekstra lange ture eller tilmeld dig et hold i fitnesscenteret, måske var det noget for dig! Hvis du mangler svar på hvad du skal spise under og efter træning, så læs vores tidligere blogindlæg “Træning og kost”!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *