Slankekur

Hvad er den bedste slankekur? Hvordan taber jeg hurtigt fem kilo? Skal jeg på slankekur for at tabe mig? Hvorfor virker slankekuren ikke?

Læs med her, hvis du vil have svar på, hvorfor du ikke skal følge de utallige slankekure – og hvad du skal gøre i stedet. Der findes uendelig med internethjemmesider som udbyder slankekure for enhver smag, og du har helt sikkert ikke hørt om dem alle. De hjælper dig nådesløst med at tabe de ekstra fem kilo du tog på over julen eller på ferien. Det kommer sikkert som et chok – men de virker ikke i længden.
Begrebet slankekur eller kur giver et indtryk af det er tidsbegrænset. Og et tidsbegrænset vægttab er i de fleste tilfælde ikke vedvarende. Hvad nytter det at straffe sin krop i tre uger, hvis det hele kommer retur så snart man vænner tilbage til sin gamle livsstil? Ingenting.

Hvad er den bedste slankekur?

Som udgangspunkt findes der ingen slankekure, der er bedre end andre – hvis man alligevel går tilbage til sit udgangspunkt og tidligere livsstil. De forskellige kure kan dog give dig et indblik i, hvordan man ellers kan leve og spise. Mange kure giver et forskruet og usundt syn på en ellers sund levestil, så derfor anbefaler vi ingen kure til et varigt vægttab.
Man kan selvfølgelig have succes med en kur, men dette skyldes ikke de tre uger man sulter sig eller lever på rødbeder. Nej, succesen skyldes en livsstilsændring. Individet har efter kuren ændret sin måde at leve på og derfor opnået resultater. De har enten fået inspiration fra slankekuren eller lever permanent efter principperne kuren fremstiller.
Den bedste slankekur der findes er en livstilsændring!

Hvordan taber jeg hurtigt mit fedt på maven/lårene/armene?

Hvordan taber jeg straks fem kilo på maven og de ekstra to kilo fedt på mine inderlår? Det er typiske spørgsmål der florere rundt på diverse forummer og hjemmesider. Det er vigtigt at slå fast, at man kan IKKE punktforbrænde. Slankekure fremstiller ofte en vis fødevare eller øvelse, som forbrænder fedt et bestemt sted på kroppen. Ikke fald i fælden, for det virker ikke.
Det eneste som fører til et varigt vægttab er hårdt arbejde og den korrekte kost. Din krop er så effektiv, den forbrænder fedtet jævnt over hele kroppen under træning. Det er genetisk bestemt, hvor du hurtigst forbrænder fedtet. Selvom mange artikler udstiller produkter, som kan ændre dette, så er det ikke muligt.

Slankekur

Er slankekure vedvarende?

I de fleste tilfælde er slankekure ikke vedvarende. Slankekur er et begreb, der fremstår tidsbegrænset. Hvilket betyder, at individet som går på slankekur ofte vænner tilbage til sin normale livsstil efter en vis periode. Enten fordi slankekuren var for hård, man ikke opnåede de ønskede resultater eller man netop opnåede det ønskede vægttab – og derfor tror, man kan leve som man gjorde før. Sådan fungerer det desværre ikke. Kroppen er bygget op således, at den tilpasser sig det, den indtager. Derfor taber man sig, hvis man ligger i et stort kalorieunderskud og tager på igen når man går tilbage til sit gamle kalorieindtag. Det er vigtigt at finde en balance, som man selv kan leve med og kroppen er tilfreds med. En balance som både inkluderer din fysiske aktivitet og den daglige kost. Når kroppen er i balance følger sindet med – og der er større succes for et varigt vægttab og livsstilsændring.

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke må gå på slankekur?

Slankekuren kan også medvirke til en ny tilgang til den sunde verden. Måske får man øjnene op for andre madmetoder eller træningsmetoder man ikke kendte til inden – man skal ikke leve efter slankekuren, men inspireres derfra.
Det er set, at slankekure er med til at kickstarte folks interesse for fitnessverdenen og er mere opmærksom på deres madindtag.
En god måde at starte et varigt vægttab eller livstilsændring skal starte langsomt. Måske skulle I begrænse slikspiseriet til weekenden eller meldes på et fitnesshold en gang om ugen. Hvis der sker for store ændringer på én gang kan det virke for uoverskueligt, og man mister hurtigt motivationen.
Kort sagt så start langsomt. Lidt fremgang er bedre end ingen fremgang. Nej, du taber ikke fem kilo på en uge, men om et halvt år er du måske et helt nyt menneske. Motivation og tålmodighed er nøgleordene – og din indre drivkraft er afgørende for resultaterne.

Myter og slankekure


Frugtkuren

En kur hvor du udelukkende lever af frugt – eller frugt i voldsomme mængder.
Frugt er sundt og et godt alternativ til andre søde sager. Dog er frugt fyldt med fruktose (frugtsukker), som kan påvirke dit blodsukker hvis du indtager det i for store mængder. Derfor er det godt at supplere frugten med noget groft, såsom noget fiberrigt brød eller knækbrød.
Frugt mætter ikke så langvarigt og derfor kan man hurtigt komme til at sprænge sit kalorieindtag.
Det anbefales at spise omtrent 600 gr. Frugt og grønt om dagen – suppler i stedet dine frugtvaner med andre fødevarer.


Ingen fedt

En kur hvor man skærer alt fedt væk fra kosten.
Dette er heller ikke sundt for kroppen. Fedtet bliver bl.a. brugt til opløse vitaminer som A-, D-, E-, og K-vitaminer. Dog kan mange sagtens skære ned på forbruget af fedt. Det daglige energiindtag fra fedtet skal ligge mellem 20 til 30 procent.
Vælg omhyggeligt det gode fedt, som kommer fra fede fisk og planteriget. Hvis man vælger fedtet med omtanke kan man samtidig med et vægttab forebygge hjerte-karsygdomme. Fedt som kommer fra dyr og kokos er ikke så godt, vælg i stedet nødder, avokado og en fed fisk som laks.


Ingen kulhydrater

En kur hvor man undgår kulhydrater – og i stedet vælger at spise flere proteiner.
Det er ikke en god idé at skære de fiberrige kulhydrater fra. De er gode hvis man vil holde kontrol over sin vægt, eftersom de fylder godt i maven og giver en længere mæthedsfornemmelse. Proteiner mætter en anelse mere end kulhydrater, men det gavner ikke at skære dem i længden.
I stedet for at cutte kulhydraterne, så skær ned på mængden af mad du indtager. Skru en anelse ned for fedtindtaget – og op for proteiner og kulhydrater.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *