Træning med elastik

Træning med elastik er en effektiv måde at komme i form på. Hvis du skal på ferie eller du mangler inspiration til træning i hjemmet, så er det den perfekte løsning!

Mangler du en let måde at få trænet på? Du har måske ikke lysten til at træne i et fitnesscenter, eller mangler adgang til de normale fitnessredskaber? Så kan du for billige penge købe en elastik, og stadig fuldføre din træning og opnå dine mål!

Fordele ved træning med elastik

Der findes mange fordele ved at træne med elastik. Du kan bruge træning med elastik som et individuelt træningspas, eller kombinere det med styrketræning eller andet sport.

  1. Det er tilgængeligt for alle! Det kræver ikke samme svære teknik, som at løfte tunge vægte i fitnesscenteret. Derudover styrer man selv modstanden og hvor hårdt musklerne skal belastes. Det er ensbetydende med, alle niveauer, uanset om du er gammel, ung, nybegynder eller garvet, så kan man være med. 
  2. Det er billigt! Der findes flere forskellige typer af elastikker, som man kan købe på nettet til ingen penge. Hvis du er nybegynder, så start med en “svag” elastik, så kroppen ikke overbelastes. Når du kan mærke dine muskler styrkes, så hæv niveauet på elastikken, så du opnår en konstant udvikling. 
  3. Styrker led og stabilitet! Elastik øvelser kender du måske fra genoptræning. Det slider ikke på led, men styrker de omkringliggende muskler ved de aktive led. Endvidere kræver det en masse udholdenhed, som også forbedres. 
  4. Større frihed! Man behøver ikke afsætte tid til at komme ned i fitnesscenteret eller løbeklubben. Du kan blot hive elastikken frem derhjemme når du har tid til det, under madlavningen eller inden arbejde. En elastik fylder heller intet, så den kan være i kufferten når man skal en uge syd på.
  5. Lavere risiko for skader! Til forskel fra træning med håndvægte og maskiner, så er der mindre chancer for at få skader eller overbelastninger ved træning med elastik.
… Lavere chancer for skader og overbelastninger ved træning med elastik…

Fullbody program med elastik

Der findes uendelige øvelser med elastik til at styrke kroppens muskler. Vi har her sammensat et program, hvor hele kroppen aktiveres. Det kan nemt udføres derhjemme eller hvis man ikke har rådighed til et fitnesscenter på rejsen.

Tag 12 gentagelser af hver øvelse a 3-4 sæt. Hvis du mangler at få pulsen i vejret, så tilføj 8-10 burpees mellem elastik øvelserne.

Øvelse Udførelse Muskler
Skulderpres
Stil dig midt på elastikken. Hav et godt greb om enderne på elastikken. Bøj i albuerne, så de “hviler” ved skuldrene. Stræk så armene over hovedet, så de samles i strakte arme lige over hovedet. Hav kontrol under hele bevægelsen, og kom langsomt tilbage til startposition. Gentag øvelsen. Skuldermusklerne er de primære aktive muskler. Men triceps trænes også.
Bent-over-row
Stil dig midt på elastikken. Tag et godt greb om enderne af elastikken i hver hånd. Bøj dig forover med let bøjede ben. Armene hænger afslappet mod gulvet. Bøj i albuerne og træk albuerne op mod loftet. Sørg for at holde en lige ryg gennem hele bevægelsen. Hele rygmuskulaturen trænes. Derudover er biceps aktiv.

Hvis man holder albuerne tæt på kroppen i trækket er der større stress på de miderste/nederste rygmuskler. Mens der er større stress på de øverste rygmuskler ved at trække albuerne lidt længere ud mod siderne i optrækket.

Squats
 Stil dig på midten af elastikken med hoftebredde mellem fødderne. Hav et godt greb om enderne af elastikken i hver hånd. Buk herefter hoften bagud og kom ned i en squat. Elastikken skal være så stram, der kommer en god modstand når man rejser sig igen. Husk at knæene skal pege i tæernes retning. Hold en lige ryg under hele øvelsen. Squats er en af de mest effektive benøvelser, og træner hele benmuskulaturen. Man kan rykke stresset om i baglårene og ballerne ved at stå med bredere afstand mellem fødderne.
Biceps curl
Stil dig på midten af elastikken med hoftebredde mellem fødderne. Sno elastikkens ender et par gange omkring hver hånd i strakt arm. Elastikken skal være så stram, der forekommer stor modstand, når man bukker i albueleddet. Buk herefter i albueleddet, samtidig drejer du i håndleddet, så tommelfingrene vender væk fra kroppen. Før langsomt tilbage til startposition og gentag. Dette er en isoleret øvelse, så det er kun biceps der trænes.
Siddende crunch
Find en stol. Placer elastikken under stolen, så den ikke ryger af. Sæt dig almindeligt, og hav hver ende af elastikken i hver hånd ført over skuldrene. Du sidder nu med bukkede albuer. Bøj dig forover med mavemusklerne, så du kan mærke modstand fra elastikken. Ret dig langsomt op igen og gentag øvelsen. Siddende crunch træner primært de lige mavemuskler, som medvirker til en slank og ret holdning.
Forskellige typer elastikker

Der findes forskellige typer af elastikker, som man kan benytte under træning. I vores fullbody program har vi valgt at bruge et elastikbånd. Men en elastik”ring” kan sagtens benyttes i stedet. Derudover findes der elastikker, som har indbyggede håndtag – disse hedder træningstubings.
Det kan være svært at vide, hvilket redskab man skal kaste penge efter. Men prøv dig frem!

Træning med elastik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *